سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
شهدا
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آمریکا با 60 میلیارد دلار بحرین را فروخت

در ماه گذشته بولتن نیوز در گزارشی با اشاره به به عدم پذیرش وزیر امورخارجه و وزیر دفاع آمریکا توسط ملک عبدالله پادشاه عربستان تیرگی به وجود آمده میان روابط این دو کشور به دلیل مسائل روز خاورمیانه را مورد توجه قرار داده بود .عربستان سعودی به دلیل دخالت مستقیم آمریکا در مسائل مختلف منطقه از جمله مسائل بحرین و یمن و مصر و به خصوص برکناری حسنی مبارک رئیس جمهور مصر روابط خود با این کشور را بسیار محدود کرد اما ایالات متحده که با بروز انقلاب های اسلامی در منطقه به شدت پایگاه های خود را در این منطقه استراتژیک از دست داده بود از دست رفتن عربستان را به عنوان بزرگترین متحد خود در خاورمیانه خطری جدی برای منافع خود دید و به همین دلیل از یک ماه گذشته تا کنون که این روابط به تیرگی کشیده شد تمام تلاش خود را برای از سرگیری روابط آغاز کرد.

خبرنگار بولتن در واشنگتن از منابع خبری آگاه کسب اطلاع کرد که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا پس از رد درخواست دیدارش با پادشاه عربستان تلاش ویژه ای را برای پیش کشیدن قرار داد های دو جانبه نظامی عربستان و کشورش آغاز کرد و سرانجام پس از یک ماه فشار کاخ سفید، ریاض اعلام کرد که حاضر به پذیرش وزیر دفاع ایالات متحده برای دیدار با پادشاه این کشور است .به همین جهت رابرت گیتس چهارشنبه گذشته به دیداد ملک عبدالله رفت و اصلی ترین موضع خود را روی بهبود روابط دو کشور قرار داد . البته گیتس در این مذاکرات از موضوع ایران هم غافل نشد و بحث ایران هراسی را به عنوان یکی از دستورالعمل های اصلی کاخ سفید در این روزها با عربستان نیز در میان گذاشت .

در این دیدار محرمانه ملک عبدالله پادشاه عربستان از مواضع دوگانه آمریکا در قبال مسائل منطقه به خصوص برکناری مبارک از قدرت ابراز نگرانی بسیار شدیدی کرد . به هر حال هم اکنون عبدالله اصلی ترین عامل آمریکا در منطقه است و وقتی اینطور می بیند که آمریکا هم پیمانانش را پس از مدت مصرفشان دور می اندازد و حتی اجازه اقامت در کشورش را هم به آن ها نمی دهد بسیار هراسان است . از طرفی در خواست واشنگتن برای انجام اصلاحات اساسی در بحرین این نگرانی را در مقامات سعودی ایجاد کرده است که آگر دامنه انقلاب ها به عربستان هم کشیده شود آمریکا چنین موضعی را در قبال عربستان نیز اتخاذ کند.


اما در این دیدار که بیش از 5 ساعت و پشت درهای بسته به طول انجامید گیتس به عنوان نماینده تام الاختیار باراک اوباما تمام فاکتورهای لازم برای اطمینان عربستان که به عنوان یار همیشگی آمریکا باقی خواهد ماند را به ملک عبدالله هدیه کرد .اما اصلی ترین موضوعی که آمریکا را از تیرگی این روابط به وحشت انداخته بود و تمام تلاش خود را برای رفع کدورت ها انجام داد نه مسئله مصر و بحرین بود و نه حتی مسئله ایران .گیتس به عنوان عالی ترین مقام نظامی پنتاگون به عربستان آمد تا در ازای باز پس گیری حرفش در قبال بحرین و در نتیجه کم کردن عصبانیت عربستان در قبال این موضوع ، جای پای قرار داد 60 میلیارد دلاری خرید تسلیحات نظامی عربستان از آمریکا را محکم کند . قراردادی که مدتی قبل میان عربستان و آمریکا به امضاء رسیده بود و بر پایه آن عربستان با خرید این تجهیزات به بزرگترین انبار تجهیزات نظامی در خاورمیانه بدل می شد.

اما در این میان حوادث روی داده در جهان اسلام شک و تردید بسیار زیادی را در بین مقامات عربستان برای این خرید نظامی به وجود آورد . چرا که درباریان آل سعود از یک طرف نگران این بودند که در صورت وقوع انقلاب های مشابه در کشورشان این تجهیزات به دست نیروهای مردمی بیفتد و از آن بر علیه خاندان آل سعود استفاده شود و از طرفی هم نگران بودند به سرنوشت دیگر هم قطاران خود در کشور های اسلامی دچار شوند و در موقع لزوم آمریکا پشت آنان را خالی کند . به همین خاطر در حالی که نسبت به انجام این خرید موضعی دوگانه پیدا کرده بودند رابرت گیتس در این دیدار همه تلاش خود را به کار بست  تا بزرگترین معامله تسلیحاتی دو کشور در طی پنج دهه گذشته را به ارزش  60 میلیارد دلار به مرحله اجراء برساند  و عربستان را مجبور به انجام  تعهدات خود مبنی بر خریداری این تجهییزات از آمریکا کند .


البته رئیس پنتاگون در حالی این خرید نظامی عظیم را در عربستان در قبال فروختن ملت بحرین به تثبیت رساند که رسانه های غربی سعی داشتند در انحرافی آشکار موضوع ایران را به عنوان محور اصلی گفت و گوی دو طرف اعلام کنند و در نتیجه این اقدام غیراخلاقی و این رسوایی بزرگ آمریکا را سرپوش بگذارند . این اقدام ایالات متحده نشان داد که شعار دموکراسی و آزادی ملت ها در این کشور تنها در حد یک شعار است و این کشور منافع خود را با هیچ چیز دیگری عوض نخواهد کرد.




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » خادم الشهدا ( سه شنبه 90/1/23 :: ساعت 9:1 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خبر اسید پاشی ،سوءقصد و یا تعرض به یک دختر جوان در شهرسمنان قویا
نماز شب
برادر داخل قبر شهیدحسن باقری
دلتنگی سردار اسماعیل احمدی مقدم
یا مقلّب القلوب والابصار
سردار سرتیپ پاسدار شهید حسن شاطری
چه تعداد ایرانی عضو فیس بوک هستند؟
پنج فیلترشکن صد درصد تضمینی!
شهید حاج احمد کاظمی
حیف که تهران دو کوهه ی قشنگی نیست!
معلم بزرگ اخلاق تهران رفت
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 14
>> مجموع بازدیدها: 403729
» درباره من

شهدا
خادم الشهدا
امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جنگ عظیمى مواجه است، لیکن جنگ نرم - که دیدم همین تعبیر «جنگ نرم» توى صحبتهاى شما جوانها هست و الحمدللَّه به این نکات توجه دارید؛ این خیلى براى ما مایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى خوشحالى است - خوب، حالا در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. یعنى شما افسران جوانِ جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى با جنگ نرمید. اینى که چه کار باید بکنید، چه جورى باید عمل کنید، چه جورى باید تبیین کنید، اینها چیزهائى نیست که من بیایم فهرست کنم، بگویم آقا این عمل را انجام بدهید، این عمل را انجام ندهید؛ اینها کارهائى است که خود شماها باید در مجامع اصلى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان، فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان، در اتاقهاى فکرتان بنشینید، راهکارها را پیدا کنید؛ لیکن هدف مشخص است: هدف، دفاع از نظام اسلامى و جمهورى اسلامى است در مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى با یک حرکت همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى متکى به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى علمىِ رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى. باید با این جریان شیطانىِ خطرناک مقابله شود.

» پیوندهای روزانه

افسر جوان جنگ نرم [152]
اولین یادوراه شهدا عاشورایی [55]
مشاوره ازدواج [484]
سایت خبری تابناک [213]
فاوا نیوز [197]
سایت فرهنگ انقلاب اسلامی [295]
محبان الزهرا [365]
ذاکرین [389]
سایت رهبری [483]
سایت صبح [244]
رجا نیوز [372]
سبکبالان [682]
دفاع مقدس [1046]
سایت ناجا [332]
[آرشیو(14)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
شهادت[128] . شهید علیرضا مولایی . عید . فاطمیه . قم . مادر . نوروز . نیروی انتظامی . ولایت . یاس . کرببلا . آقا . احساس . ایت الله . ایران . بسیجی . بهجت . خمینی . ریگی . سید احمد . شاخص .
» آرشیو مطالب
یادیاران
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
خرداد 90
اردیبهشت 90
مهر 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
برادران شهید هاشمی
WOET
fazestan
گرمساری
غمکده ی چاه علی(ع)

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان









» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب