سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه کسی را دیدید که به وی زهد در دنیا و کم گویی عطا شده، بدو نزدیک شوید که القای حکمت می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
شهدا
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» یادی از درگذشتگان سال 89/ شهید شهریاری؛ از طلبگی علم تا شهادت در

مجید شهریاری در سال 1345 در شهر زنجان دیده به جهان گشود. وی در هجده سالگی با کسب رتبه دوم در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، تحصیل در رشته مکانیک را آغاز کرد.

 

به گزارش خبرآنلاین، او در 22 سالگی رتبه نخست را در رشته مهندسی هسته‌ای بدست آورد و در نهایت در 32 سالگی موفق شد که دکترای خود را در رشته تکنولوژی فناوری هسته‌ای از دانشگاه امیر کبیر دریافت کند.

شهریاری فیزیکدانی برجسته و یکی از مهمترین دانشمندان هسته‌ای ایران بود که از سال 1380 تدریس در دانشگاه شهید بهشتی را آغاز کرد. وی تا پیش از آن در دانشگاه صنعتی امیر کبیر تدریس می‌کرد. شهریاری در سال 1385 پس از راه‌اندازی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی به عضویت هیات علمی این دانشکده درآمد.

شهریاری همراه با دکتر مسعود علی محمدی دکترای فیزیک ذرات بنیادی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، از مشاوران ایران در پروژه مهم سزامی بود.

پروژه سزامی یک شتابگر سینکروترون است که احتمالا تا سال ???? با همکاری ?? کشور در اردن راه اندازی خواهد شد. این پروژه منطقه‌ای در سال ???? توسط سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) پایه گذاری شد. این مرکز سپس در سال ???? به یک مرکز مستقل تبدیل شد. ایده این مرکز توسط یک دانشمند آلمانی بنام آدولف ووس و یک دانشمند آمریکایی با نام هرمان وینیک ارایه شد. در صورت پیشرفت پروژه، در آینده این مرکز می‌تواند به عنوان اولین مرکز تولید کننده نور سینکرترون برای تحقیقات و آزمایشات در خاورمیانه به مرکز پایه علوم و صنعت شتاب دهنده تبدیل شود. کشورهای مصر، اردن، اسراییل، فلسطین، ترکیه، بحرین، قبرس، ایران و پاکستان اعضای فعلی این مرکز هستند.

ایران علاوه بر اینکه چند سالی است که عضو شورای سزامی شده، در تلاش برای رسیدن به خودکفایی در این فناوری است. از این رو محققان کشورمان برای ساخت شتابگر ملی کوشش می‌کنند و مجید شهریاری یکی از ارشدترین این تلاشگران بود.
برگزاری دوره‌هایی چون "کارگاه آموزشی آشنائی با کدهای محاسباتی راکتورهای هسته‌ای" از جمله سوابق دکتر شهریاری ‌است. یکی از طرح‌های مهم دکتر شهریاری، طراحی‌های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته‌ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. شهریاری همچنین از جمله کارشناسان ارشد مبارزه با کرم رایانه ای استاکس نت بود.

شهریاری زمانی که مدرک دکترای فیزیک هسته‌ای را هم گرفته بود، در یکی از دبیرستان‌ های تهران تدریس می‌‌کرد. دانش آموزانش وی را به خاطر تدریس بسیار عالی و "لهجه شیرین ترکی"اش دوست داشتند و کسی نبود که از او به عنوان انسانی غیر اخلاقی یاد کند.

سر به زیر و نجیب بود. زمانی که دانش آموزان دبیرستانی‌اش، به خاطر لهجه‌‌اش، زیرکانه سر به سر او می‌‌‌گذاشتند، با اینکه متوجه شیطنت آنها می‌شد، ولی به آنها عتاب نمی‌کرد و به خاطر شیطنت‌های جوانی‌شان بر آنان خرده نمی‌گرفت. از نظر دانش آموزانش "ریزه میزه" بود اما عظمت علمی‌اش چنان بود که همه شاگردانش برای او احترامی عمیق قائل بودند. شاگردانش که بعدها خود به جایی رسیده بودند و برخی با او همکار شده بودند، او را مثل پدر یا برادری بزرگتر دوست می‌داشتند.

تدین و اخلاق در وجودش درآمیخته بود. در دانشگاه، علاوه بر رابطه علمی با دانشجویانش، دانشجویانی را که هم سر یکدیگر تشخیص می‌داد، برای همسری به یکدیگر معرفی می‌کرد. عشق به اهل بیت، از ویژگی‌های شخصیتی‌اش بود. نقل است که در دانشگاه، قبل از همه به نمازخانه می‌آمد و بعد از دیگران از آنجا خارج می‌شد. و چنان نماز می‌خواند که بسیاری از حال عجیب او آگاه می شدند و تحت تاثیر قرار می‌گرفتند. یکی از همکارانش که با او مسافرت‌های کاری فراوانی رفته است، می‌گوید هیچ گاه ندیدم که نماز شب ایشان ترک شود.

نام خدا را همیشه بر زبان داشت و معمولا "بسم الله" را بر روی تخته تدریس می‌نوشت. روضه که می‌خواندند مثل ابر بهاری گریه می‌کرد و شانه‌هایش بالا و پایین می‌رفت. گویی فنای در محبت محبوب است. همیشه و بنا بر مناسبت، رخت مشکی عزای اهل بیت بر تن می‌کرد.

در میان حضرات معصومان به بانوی دو عالم، صدیقه طاهره علاقه ویژه داشت. هر سال روز شهادت حضرت فاطمه علیهاالسلام در خانه اش مراسمی می گرفت و بسیاری از دوستان را که اکثر قریب به اتفاقشان نیز از فرهیختگان بودند، به این میهمانی دعوت می نمود. صفای باطنی او و علاقه وافرش به فاطمه، مجلس و محفلی پر حرارت و دوست داشتنی را رقم میزد. بارها از زبانش این جمله به گوش رسید: " افتخارم این است که خدمتگزار بانوی دو عالم باشم.

دکتر مجید شهریاری در 8 آذر 1389، در یک اقدام تروریستی به شهادت رسید. تروریست‌ها دو موتور سوار بودند که با چسباندن یک وسیله انفجاری به خودروی پژو ???، مجید شهریاری را به قتل رساندند. پس از این واقعه، سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل، متهم اصلی ترور مجید شهریاری قلمداد شدند.

پس از شهادت، گرچه خانواده وی مایل بودند که فرزندشان در زنجان دفن شود اما نهایتاً پیکر این دانشمند هسته‌ای کشورمان در امامزاده صالح تهران به خاک سپرده شد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » خادم الشهدا ( پنج شنبه 90/1/4 :: ساعت 10:4 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خبر اسید پاشی ،سوءقصد و یا تعرض به یک دختر جوان در شهرسمنان قویا
نماز شب
برادر داخل قبر شهیدحسن باقری
دلتنگی سردار اسماعیل احمدی مقدم
یا مقلّب القلوب والابصار
سردار سرتیپ پاسدار شهید حسن شاطری
چه تعداد ایرانی عضو فیس بوک هستند؟
پنج فیلترشکن صد درصد تضمینی!
شهید حاج احمد کاظمی
حیف که تهران دو کوهه ی قشنگی نیست!
معلم بزرگ اخلاق تهران رفت
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 3
>> بازدید دیروز: 14
>> مجموع بازدیدها: 403732
» درباره من

شهدا
خادم الشهدا
امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جنگ عظیمى مواجه است، لیکن جنگ نرم - که دیدم همین تعبیر «جنگ نرم» توى صحبتهاى شما جوانها هست و الحمدللَّه به این نکات توجه دارید؛ این خیلى براى ما مایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى خوشحالى است - خوب، حالا در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. یعنى شما افسران جوانِ جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى با جنگ نرمید. اینى که چه کار باید بکنید، چه جورى باید عمل کنید، چه جورى باید تبیین کنید، اینها چیزهائى نیست که من بیایم فهرست کنم، بگویم آقا این عمل را انجام بدهید، این عمل را انجام ندهید؛ اینها کارهائى است که خود شماها باید در مجامع اصلى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان، فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان، در اتاقهاى فکرتان بنشینید، راهکارها را پیدا کنید؛ لیکن هدف مشخص است: هدف، دفاع از نظام اسلامى و جمهورى اسلامى است در مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى با یک حرکت همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى متکى به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى علمىِ رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اى. باید با این جریان شیطانىِ خطرناک مقابله شود.

» پیوندهای روزانه

افسر جوان جنگ نرم [152]
اولین یادوراه شهدا عاشورایی [55]
مشاوره ازدواج [484]
سایت خبری تابناک [213]
فاوا نیوز [197]
سایت فرهنگ انقلاب اسلامی [295]
محبان الزهرا [365]
ذاکرین [389]
سایت رهبری [483]
سایت صبح [244]
رجا نیوز [372]
سبکبالان [682]
دفاع مقدس [1046]
سایت ناجا [332]
[آرشیو(14)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
شهادت[128] . شهید علیرضا مولایی . عید . فاطمیه . قم . مادر . نوروز . نیروی انتظامی . ولایت . یاس . کرببلا . آقا . احساس . ایت الله . ایران . بسیجی . بهجت . خمینی . ریگی . سید احمد . شاخص .
» آرشیو مطالب
یادیاران
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
خرداد 90
اردیبهشت 90
مهر 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
برادران شهید هاشمی
WOET
fazestan
گرمساری
غمکده ی چاه علی(ع)

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان









» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب